Det här kan du som kund göra för att höja värdet på din bostad



Det finns flera saker du som kund kan göra för att skapa bästa möjliga förutsättning för en lyckad bostadsförsäljning. Vi har punktat upp det viktigaste att tänka på. Läs mer om varje punkt nedan. LYCKA TILL!
Vill du ha mer råd hur du går tillväga inför din försäljning?
Mejla oss på [email protected]
-
Reserch, planering och prioritering
-
Städning och neutralisering
-
Stylingkonsultation och / eller styling.
-
Foto respektive visning. Fokus?
-
Försäljningsteknik
Reserch, planering och prioritering en viktig första punkt!
Vilka renoveringar eller småfix behöver genomföras innan påbörjad försäljning samt vad behöver INTE läggas ner tid på. Att sälja en bostad är ofta energikrävande och görs av olika anledningar inte sällan i redan påfrestande situationer i livet, du vill därför inte lägga ner varken tid eller pengar på fel prioriteringar. Så, rådfråga din mäklare och var öppensinnad, det ligger i bådas intresse att höja värdet på din bostad! Lyssna in och se vad hen föreslår.
Fråga efter eventuell kundgrupp - vad kan du göra för att anpassa bostaden? Är golvslipning en värd investering, målning eller byte av köksluckor? Kanske är ingen renovering nödvändig alls men ert möblemang försvårar försäljningen, ni bör kanske skicka möbler på förvaring och / eller till och med styla om bostaden för att få det pris ni verkligen önskar. Vilken är den största säljuspen för just er bostad och hur visar ni bäst upp det? Har ni vänner eller familj som letar bostad så rådfråga även dem, vad är det bästa med er bostad enligt dem och vad hade de plockat bort eller tillfört om de besökte er bostad på en visning. Inredning handlar om tyckte och smak. Anpassa bostaden så mycket som möjligt för spekulanterna, gå inte på vad du själv tycker om.
Städning och neutralisering krävs vid alla bostadsförsäljningar.
En grundlig städning bör alltid genomföras inför foto men låt fokus ligga på det som faktiskt syns i bild. Skippa exempelvis städning av skåp och gardober, den energin behöver du spara inför visningarna. Däremot är det viktigt med fönsterputs, spegelputs, rena handfat och köksbänkar samt lättare damsugning så inget damm eller skräp syns i bild.
Plocka bort alla tydligt privata föremål så som badrumsartiklar, tvättkorg, fotografier mm. Hemmet får gärna vara hemtrevligt med en personlig känsla men inte vara privat! Många tycker att den här delen är svår, ta då hjälp av er mäklare eller en stylingfirma för tydliga instruktioner.
Stylingkonsultation och / eller styling kan vara en avgörande faktor för hur försäljningen ska gå. Det finns olika anledningar till att ta hjälp av en stylist. Vissa har helt enkelt inte tiden för att förbereda sin bostad oavsett om de har ögat för att se vad som krävs, eller inte. Då kan de tryggt lämna över ansvaret till en stylingfirma som tar hand om hela bostaden och stylar den med utgångspunkt att visa bostadens fulla potential, inspirera spekulanterna och hjälpa dem se visionen. Vi på Move2 Inredning erbjuder även kordinering av flytt, städ och styling för att du som kund ska kunna ägna dig åt ditt. Den andra vanliga anledningen till att ta hjälp av en stylist är för att en själv inte kan se riktigt vad som krävs, eller också förstår man vad som bör göras men vet inte hur det ska genomföras och uppnås. Det är skillnad på att skapa sig sitt egna drömhem och att anpassa sin bostad så att spekulanterna blir attraherade.
Foto respektive visning. Fokus? Första steget i en påbörjad försäljningsprocess är som vi varit inne på att förbereda inför fotograferingen. Då är det fokus att göra sånt som faktiskt kan tänkas synas på bild. Rengör ytor så som fönster, bord och lyckor. Damsug och plocka bort. Det är också viktigt att tänka i vinklar på foto. Exempelvis kan vissa utrymmen se trängre ut på bild än vad de upplevs i verkligheten. Du vill också undvika att blockera siktlinjer i bostaden med exempelvis ryggen på en fåtölj. Tips är att gå igenom din bostad med en mobilkamera för att se om du behöver justera eller plocka bort något. Det kan också vara värt att plocka bort stora föremål som både skrymmer på bilden samt drar negativt fokus till sig, exempelvis en stor tv eller leksak. Fotot har målet att övertyga spekulanterna om att ta sig till visning, då får inga risker tas.
Inför visning däremot är största fokuset att det är rent, organiserat och doftar fräscht. Det behöver inte vara fotoperfekt men någorlunda återskapat så som det var på fotograferingen. Nu kan den där leksaken eller tv:n stå framme igen då vi har fått dit spekulanterna och de själva kan se hur rymligt det är i verkligheten vilket är lättare på plats att känna in än att avgöra utifrån en bild. Utgå från att besökarna kommer öppna skåp och garderober så se till att organisera och röja innan. Sånt kan påverka känslan enormt hos spekulanten så slarva inte!
1. MÖTE
Vi ses vi för ett möte i er bostad för att få en uppfattning om storlek på uppdraget samt vad som eventuellt behöver förberedas inför en homestyling.
2. OFFERT
Efter mötet skickar vi ut en offert baserad på vårt besök. Vi tar hänsyn till storlek på bostaden, hur mycket jobb vi behöver lägga ner i projektet samt kvantitet av möbler och inredning.
3. TIDSPLAN
Efter godkänd offert sätts en gemensam tidsplan gällande kommande datum ihop med er mäklare. Vi bestämmer tid för homestyling och fotografering samt när och hur eventuella förflyttningar av befintligt möblemang
ska ske.
4. PLANERING
På vårt lager i Frihamnen planerar vi hela er homestyling. Vi stylar redan här upp alla rum och ytor för att säkerställa rätt val av stil, storlek på möbler, färger, strukturer och dimensioner.
5. STYLING
Dags att utföra vår homestyling! När vi är färdiga är er bostad redo för fotografering samt visning. Hos oss ingår sen alltid minst 10 veckors hyra av vår styling för att det ska finnas gott om tid för foto, visning och eventuell omvisning.